Група українських експертів, яка розслідує в Ірані катастрофу літака МАУ, знайшла пробоїни від ракети в нижній частині кабіни пілотів. Про це написав на своїй сторінці в Facebook український журналіст Юрій Бутусов, посилаючись на джерело в комісії.
“Ми зайнялися відновленням фрагментів літака. Треба було визначити, як ці шматки металу, звалені у величезну купу, повинні бути пов’язані між собою. Інтрига зберігалася допізна. Річ у тому, що ніяких пошкоджень на більшості деталей літака не було. Не було вибуху і пожежі в двигунах, ні на крилах. Не виключено, що літак міг падати практично цілим. Не кидалися в очі, на відміну від останків “Боїнга” МН-17, якісь відразу помітні сліди ураження бойовими елементами на фюзеляжі і крилах. Багато пошкоджень на корпусі це результат падіння. Але після викладення всіх фрагментів літака стало очевидно, що не вистачає нижньої частини кабіни літака”, – розповів інформатор.
За його словами, серед уламків вдалося ідентифікувати фрагменти верхньої частини кабіни.
“І тут нарешті відбулася знахідка – приблизно 22 години. На фрагменті кабіни ми виявили пробоїни вражаючих елементів бойової частини ракети, які прошили обшивку. Ми знайшли! У нас вперше з’явилися прямі докази в цій справі, які давали можливість довести, що стало причиною загибелі літака. Для нас це був переломний момент”, – розповів представник комісії.
Також співрозмовник поділився першими результатами розшифровки “чорних ящиків”. За його словами, за станом на 10 січня вдалося прослухати записи одного з них. Він містив переговори пілотів з диспетчерським центром Тегерана.
“Стандартний радіообмін. Диспетчер дає команду вийти на ешелон 2500 метрів і прощається, командир корабля спокійно спілкується. Важливо було зрозуміти одне – ніяких несправностей не було, екіпаж нічого не турбувало, диспетчер не попереджав про повітряну загрозу і про початок бойових дій. Після останньої команди запис обривається. Більше не було нічого. Ніяких спроб вийти на зв’язок, ніяких переговорів”, – уточнив представник комісії.
Найповніша інформація про політ повинна бути у другому чорному ящику. Але його обіцяли надати 11 січня. Розшифровку Україна буде проводити спільно з канадськими експертами, які прилетять зі своєю апаратурою.
Підсумовуючи, він зазначив, що поки можна говорити про такі попередні висновки.
Російська зенітна ракета “Тор” вразила лайнер в нижню передню частину фюзеляжу, прямо під кабіною пілотів. Пряме попадання – і спалахнула кабіна зсередини. Миттєво відключився транспондер літака, який подає сигнали про політ.
Миттєво зник зв’язок. Поки немає даних, одна або дві ракети заподіяли такі ушкодження. Не виключено, що друга ракета також вразила фюзеляж знизу близько до першої. Але все це ще належить уточнити.
“Щодо співпраці з іранськими колегами – у нас виникає враження, що ті, хто контактує з нами щиро хочуть допомогти і самі розібратися, в цілому проблем немає. Будемо сподіватися, що такий настрій і робочі контакти у нас збережуться і тепер”, – резюмувало джерело.
Нагадаємо, влада Ірану визнала, що їхні військові не навмисно збили український літак авіакомпанії МАУ, в результаті чого загинули всі 176 осіб, які перебували на борту. Президент України Володимир Зеленський висунув вимоги до Ірану з літака МАУ.