Китай вже має найбільший у світі військово-морський флот, але нові супутникові знімки показують, що КНР розробляє величезний атомний авіаносець, який міг би змагатися з найбільшим судном в американському флоті, розповіли NBC News п’ять аналітиків після вивчення нових супутникових зображень.
Зображення китайського суднобудівного заводу в Даляні, що на північному сході Китаю, свідчать про те, що новий корабель надасть змогу винищувачам злітати з чотирьох частин польотної палуби. Аналітики дійшли висновку, що це свідчить про новий дизайн корабля — несхожий на будь-який інший у китайському флоті.
Аналітики зробили цю оцінку, вивчивши знімки, надані NBC News компанією Maxar Technologies, оборонним підрядником із штаб-квартирою в Колорадо, якого використовує уряд США.
Три нинішні китайські авіаносці мають можливість запускати літаки лише з трьох частин: з передньої частини та центральної частини палуби. Його останній авіаносець, недавно спущений на воду «Фуцзянь» (тип 003), має три електромагнітні катапульти для запуску винищувачів, пояснив Дуїтсман.
США мають 11 суперракетоносців, які можуть запускати літаки з чотирьох місць.
«Ми вважаємо, що це випробування обладнання і макету для майбутнього авіаносця типу 04», — сказав Майкл Дуїтсман, дослідник Центру досліджень нерозповсюдження імені Джеймса Мартіна, неурядової організації в Каліфорнії, що займається зупинкою поширення зброї масового ураження.
Загальна думка, за його словами, полягає в тому, що «новий авіаносець матиме чотири катапульти», що дозволить запускати більше літаків і зрівняти можливості з американськими авіаносцями, такими як USS Gerald R. Ford — найбільший і найсучасніший авіаносець ВМС США. Щоб розмістити чотири катапульти, корабель потрібно буде зробити більшим за «Фуцзянь», зрівняним за тоннажем з американськими авіаносцями та з атомною силовою установкою.
Супутникові знімки суднобудівного заводу в Даляні на північному сході Китаю демонструють інженерний прототип модуля з двома напрямними, або траншеями.
Ці напрямні «очевидно, пов’язані з катапультами», – сказав Х. І. Саттон, незалежний морський аналітик із Великої Британії. «Але це не сам авіаносець, що наразі будується. Замість цього це означає, що верф готується до виробництва авіаносців», – сказав він у телефонному інтерв’ю минулого тижня.
Китай не визнав, що розробляє новий суперавіаносець, а Лю Пен’юй, речник посольства в Вашингтоні, відмовився коментувати новий дизайн. Він заявив, що оборонна політика країни є «суто оборонною за своєю природою».
Тим часом США не приховують, що розглядають Китай як пріоритет. Міністр оборони Піт Гегсет заявив лідерам НАТО цього місяця, що вони повинні взяти на себе більшу частину тягаря безпеки в Європі, щоб вивільнити американську військову міць.
Він сказав, що США «мають справу з конкурентом на рівних у вигляді комуністичного Китаю, який має можливості й наміри загрожувати нашій батьківщині та ключовим національним інтересам у Індо-Тихоокеанському регіоні». Він також додав, що США «пріоритизують стримування війни з Китаєм у Тихому океані».
Дуїтсман сказав, що для Китаю не є незвичайним будівництво експериментальних секцій нового корабля перед тим, як розпочати остаточне будівництво, і подібні деталі були помічені за кілька років до закладки «Фуцзяня» — першого авіаносця, повністю розробленого в Китаї.
Дві напрямні, які можна побачити на останніх супутникових зображеннях, розташовані під збіжними кутами, що відповідає загальній конфігурації американських суперавіаносців, які мають чотири електромагнітні катапульти — дві на передній частині (носу) та дві в центрі палуби. Через просторові обмеження на льотній палубі вони не розташовані паралельно, а збігаються.
Однією з причин, чому ця конкретна секція ймовірного авіаносця типу 004 вимагає прототипу, є самі електромагнітні катапульти, за словами іншого дослідника Центру імені Джеймса Мартіна, Сета Хосфорда.
Ця технологія вперше була розгорнута США на авіаносцях класу Ford. Електромагнітна катапульта кріпиться до носа літака, швидко розганяючи його вперед і дозволяючи злітати. Це досягається за допомогою великих магнітів, а не парових поршнів, які використовувалися на старих американських авіаносцях.
«Фуцзянь» використовує цю технологію для двох носових катапульт, але вони розташовані досить далеко одна від одної, і Хосфорд сказав, що їхні магнітні поля менш імовірно взаємодіятимуть між собою.
Прототипний модуль у Даляні має дві направляючі, розташовані досить близько одна до одної, і Хосфорд зауважив: «Якщо у вас є електромагнітні катапульти, що фактично перетинаються, ви можете зіштовхнутися з усілякими проблемами».
Супутникові знімки з Даляня – не перший сигнал того, що Китай рухається в напрямку будівництва атомного суперавіаносця, який може зрівнятися з американськими аналогами.
У листопаді група аналітиків з Інституту міжнародних досліджень Міддлбері, що є частиною Центру імені Джеймса Мартіна, опублікувала супутникові докази того, що Китай уже створив прототип морського реактора для великого надводного військового корабля. У сучасну епоху лише суперавіаносці потребують такої енергетичної системи.
Сам Китай не приховує своїх амбіцій створити так званий флот синіх вод, який міг би зрівнятися з американським, і вже кілька років розвиває авіаносне суднобудування.
Лю, речник посольства Китаю, заявив, що країна «ніколи не буде брати участь в агресії та експансії, але також ніколи не відмовиться від своїх законних прав та інтересів, і рішуче протидіятиме всім загрозам і викликам».
«Китай завжди дотримувався стратегії самооборони і не бере участі в гонці озброєнь з будь-якою іншою країною», – сказав він, додавши, що Китай “завжди вживав конкретних заходів для захисту миру в усьому світі і забезпечення стабільності і впевненості в світі”.