Росія формує «тіньовий флот» для обходу обмежень на продаж нафти, які західні країни запровадили у відповідь на вторгнення в Україну. Про це повідомляє Financial Times.
Аналітики FT пишуть, що після початку дії санкцій Росія вимагатиме більше танкерів, оскільки тривалість кожного рейсу зросте. Це пов’язано з тим, що нафту, яку раніше продавали в Європі, надсилатимуть новим покупцям до Азії. Трейдери стверджують, що тіньовий флот знизить вплив санкцій, але не усуне його.
За оцінками судноплавного брокера Braemar, Росія, яка значною мірою залежить від іноземних танкерів для перевезення нафти, сформувала флот із понад 100 застарілих суден. Енергетична консалтингова компанія Rystad стверджує, що в 2022 році РФ додала в ланцюжок нафтоперевезень 103 танкери. Це зробили коштом закупівель та перерозподілу суден, що обслуговують Іран та Венесуелу, на які поширюється західне нафтове ембарго.
Анонімне придбання танкерів можна відстежити за значним збільшенням неназваних або нових покупців, які з’являються у реєстрах. За словами керівника відділу досліджень танкерів у Braemar, зазвичай таким судам 12–15 років, імовірно, їх спишуть у найближчі кілька років.
За цей рік оператори, пов’язані з РФ, придбали до 29 супертанкерів, відомих як VLCC (Very Large Crude Carrier). Це великі танкери для перевезення сирої нафти, кожен із яких здатний перевозити понад 2 млрд барелів. Передбачається, що Росія додала до свого флоту 31 танкер розміру Suezmax – може перевозити приблизно мільйон барелів, і 49 танкерів Aframax – приблизно 700 тисяч барелів кожен.
На думку аналітиків, Росії все одно не вистачає танкерів і в перші місяці 2023 року вона може зазнати ускладнень зі збереженням рівня експорту, що призведе до зростання цін. Аналітик Rystad заявив, що РФ необхідно більше ніж 240 танкерів, щоб зберегти поточні обсяги експорту.
- ЄС погодив максимальний рівень цін на російську нафту на рівні 60 доларів за барель.