Зараз Іран диверсифікує виробництво дронів в інших країнах. Про це повідомляє Центр національного спротиву.
Крім Сирії, з травня завод працює в Таджикистані. Також є ризики налагодження вузлової збірки у Білорусі. Зазначається, що Іран радо виконує замовлення Кремля на дрони та активно постачає такі моделі БпЛА: Mohajer, Arash-1 та Arash-2, Shahed-131 та Shahed-136.
У Центрі національного спротиву встановили причетних до постачання дронів. Так, існує два шляхи перевезення дронів від виробника до пунктів призначення: повітряний та морський.
Повітряним шляхом доставку дронів та інструкторів здійснюють наступні компанії:
- Iran Air (іранська державна авіакомпанія, контрольована місцевим міністерством інфраструктури);
- Mahan Air (засновником є “Некомерційний інститут Молала Мовахедіна”);
- Pouya Air (входить до складу Корпусу вартових ісламської революції (КВІР), військова гілка виконавчої влади Ісламської республіки Іран);
- Saha Airlines (Входить до складу військово-повітряних сил Ірану).
У списку фігрують три державні авіакомпанії й одна нібито приватна. Таким чином, присутність державних авіакомпаній доводить повну підтримку вторгненню РФ з боку іранської влади.
“Щодо приватної, то приватна вона лише умовно. Засновником Некомерційного інституту є Хосейн Мараші (колишній віцепрезидент Ірану). З кінця 2011 року компанія перебуває в санкційних списках США за матеріальну та технічну підтримку КВІР, яке за фактом й контролює авіаперевізника й використовує його у своїх цілях. Зауважимо, лише Pouya Air з 12 по 18 жовтня виконало 5 вантажних рейсів за маршрутом Тегеран – Москва. Не зайвим буде згадати, що більшість парку вантажних літаків становлять російські ІЛ-76”, – пояснили в ЦНС.
Також для перевезення дронів Іран використовує й морський шлях через Каспійське море. За документами іранці перевозять запасні частини для цивільної авіації, використовуючи порт Бандар-Анзалі. Пунктом призначення є Астрахань, або Махачкала.
“Перевезення здійснюється судами Іранської промислової компанії (контролюється КВІР). Зокрема, на початку листопада саме морським шляхом до Астрахані очікується прибуття 200 дронів в розібраному стані. Зазначимо, що росіяни активно вивозять українське зерно судами до Сирії, за маршрутом Севастополь – Тартус. У зворотному напрямку у контейнерах можуть перевозити Іранські дрони та компоненти до них з сирійської фабрики, хоча підтвердження цьому наразі немає”, – зазначили у Центрі національного спротиву.
Також в Сирії росіяни можуть забирати іранські ракети земля-земля “Zolfaghar”, які базуються в Сирії. В цій країні є завод з виробництва тих же дронів-камікадзе.
“Загалом, наразі Іран диверсифікує виробництво дронів в інших країнах. Крім Сирії, з травня завод працює в Таджикистані. Також є ризики налагодження вузлової збірки у Білорусі, адже місцевий “558-ий авіаремонтний завод” у взаємодії із компанією “Кванд ИС” форсував роботи по створенню власних “дронів-камікадзе”, що може бути прикриттям для використання іранських напрацювань. За попередніми даними Іран може виготовляти до 150 дронів на місяць. Деталі вони отримують в обхід санкцій з Китаю, що дозволяє не перейматись через їх дефіцит. Зважаючи на значний запит РФ на БпЛА, обов’язково будуть залучені усі зазначені виробничі майданчики та маршрути постачання”, – підсумували в ЦНС.