Іран, як і Україна є членом ICAO (Міжнародна організація цивільної авіації), тому зобов’язаний провести незалежне розслідування авіакатастрофи літака МАУ в Тегерані. Проте, як буде проходити розслідування, хто забезпечить його незалежність і які передбачені компенсації родичам загиблих, пише адвокат Андрій Гук у Facebook.
Розслідування катастрофи
Відповідно до положення 13 в Чиказькій конвенції, Іран є членом ICAO і як країна, на території якої сталася авіакатастрофа, зобов’язаний організувати розслідування події. Орган розслідування – організація цивільної авіації Ісламської Республіки Іран (аналог української Державіаслужби). Утворена організацією комісія повинна включати представників компанії-виробника (в даному випадку Boeing), експлуатанта (Міжнародні авіалінії України), країну експлуатанта та інших незалежних експертів.
Зазвичай комісія створюється в день, коли сталася авіакатастрофа, або на другий день. Розслідування катастрофи має бути незалежним і відбуватися за стандартами ICAO.
«Незабезпечення незалежного і належного розслідування було б серйозним порушенням з боку Ірану, що може мати негативні наслідки для міжнародного повітряного сполучення цієї держави», – пояснив Гук.
Він оприлюднив статистику результатів останнього аудиту ICAO, який проводився в 2018 році. Ступінь відповідності стандартам розслідувань авіаційних подій в Ірані понад 84%. Цей показник вищий середнього у світі і набагато вище, ніж показник України.
Результати розслідування і можливі причини
Гук пояснює, що попередні результати розслідування повинні бути опубліковані не пізніше, ніж протягом року. Як мінімум, повинен бути опублікований попередній звіт комісії в перші місяці роботи. Тому рекомендується утриматися від будь-яких домислів до публікації звіту.
Втім, тривалість розслідування залежить від роботи комісії. Звіт, як попередній, так і остаточний, може бути оприлюднений раніше.
Попри це, експерти і авіакомпанії вже висувають деякі версії події. У МАУ заявили, що літак проходив обслуговування перед вильотом, а на борту був досвідчений і посилений екіпаж. У зв’язку з цим в авіакомпанії вважають версію про помилку пілотів малоймовірною.
Крім цього, відомо, що «Боїнг» був досить новим. Його отримали чотири роки тому з заводу виробника.
Заборона польотів
Ухвалювати рішення про закриття повітряного простору може тільки сама держава. Наразі небо над Іраном відкрито для польотів. Проте інші країни можуть заборонити своїм авіакомпаніям літати над територією даної країни, до того ж враховуючи напружену ситуацію в Ірані.
Також авіаперевізники можуть самі ухвалити рішення про припинення польотів у цілях безпеки.
Чи може Іран делегувати розслідування?
Іран має право делегувати розслідування авіакатастрофи іншій країні. Таке рішення може бути забезпечено відповідним політичним рішенням. Наприклад, так зробила Україна у випадку з авіакатастрофою «Боїнга» малайзійських авіаліній МН17 в небі над Донбасом. Це було пов’язано з тим, що більшість загиблих були громадянами Нідерландів.
Однак така практика рідкість, а враховуючи кількість загиблих іранців Іран, ймовірно, не скористається таким правом.
Компенсації сім’ям загиблих
Монреальська конвенція передбачає, що авіакомпанія зобов’язана виплатити попередній платіж родичам загиблих пасажирів і членів екіпажу. В Україні такий платіж становить 525 тис. 760 грн сім’ї кожного загиблого. Ця сума повинна бути виплачена після встановлення особи пасажира та його рідних.
Гук наголошує, що компенсація не свідчить про вину авіакомпанії. Це лише правило, яке передбачає, що у рідних пасажирів можуть виникнути якісь економічні витрати.
Компенсації не повинні позначитися на операційній діяльності авіакомпанії, оскільки вони покриваються страховими виплатами. Якщо буде встановлений винуватець катастрофи, то компанія має право вимагати з нього гроші, виплачені сім’ям загиблих.
Також існує обмежена відповідальність авіакомпанії перед родичами пасажирів у сумі близько 8,2 млн. Обмеження буде знято, якщо буде доведена пряма вина авіаперевізника.
Нагадаємо, сьогодні вранці, 8 січня, біля аеропорту в Тегерані розбився український літак Boeing-737 авіакомпанії МАУ. На борту було 176 осіб, всі загинули. Серед загиблих є громадяни України: двоє пасажирів і дев’ятеро членів екіпажу.
Причина аварії встановлюється. У ЗМІ з’явилася інформація, що літак міг бути збитий іранською ракетою. Водночас влада Ірану заперечує, що лайнер був збитий ракетою і заявляє про займання двигуна.