З початку вторгнення РФ в Україну, в тому числі з території Білорусі, в РБ розгорнулася “рейкова війна”. Російські війська використовують інфраструктуру Білоруської залізниці, а деякі білоруси намагаються цьому протистояти, пише Вясна.
Щоб уповільнити і перешкодити руху російської військової техніки в Україну, білоруси виводять з ладу обладнання. Білоруські силовики в перші дні війни заявили, що такі дії будуть прирівнюватися до актів тероризму, але це не зупинило диверсії на залізниці — за місяць зафіксовано більше десятка таких фактів.
Як пише видання, білоруські силовики в пошуках “рейкових партизан” влаштовують справжні рейди в містах, де відбувалися диверсії. Правозахисникам відомо, що затримано мінімум 11 осіб, яких вважають причетними до “рейкової війни”.
Як повідомляє Zerkalo.io, за останні дні в Білорусі затримали десятки залізничників. Інформація про масові затримання з’явилася ввечері в середу в одному з телеграм-каналів, пов’язаних з силовиками. Там опублікували “покаянні відео” 38 осіб — співробітників залізничної галузі різного віку, спеціальностей і з різних міст.
Як стверджується, всі вони були підписані на телеграм-канал ” Live. Спільнота залізничників Білорусі”, чат якого в Білорусі визнали екстремістським формуванням після того, як там стали активно писати про диверсії на білоруській залізниці.
Крім того, за інформацією Zerkalo.io, у Гомелі затримали трьох помічників та одного машиніста локомотивного депо “Гомель”. З обшуками до всіх прийшли співробітники КДБ.
Офіційних коментарів про затримання залізничників в Гомелі поки немає, в провладних телеграм-каналах про це також не писали.
Чи пов’язаний нинішній інтерес силовиків до залізничників з “рейковою війною” або ж причина в чомусь іншому, поки невідомо, пише Zerkalo.io.
“Спільнота залізничників Білорусі” збирала інформацію про диверсії. Ось деякі з них:
- 27 лютого Білоруська опозиційна група хакерів ” Кіберпартизани» заявила про злом комп’ютерної мережі “Білоруської залізниці” (БелЖД) — підприємства, керуючого всіма залізницями країни. Після цього читачі Zerkalo.io сталі повідомляти, що онлайн-сервіс продажу квитків не працює, а касирам доводиться виписувати квитки вручну. Через приблизно два тижні БелЖД заявила, що сервіс відновив роботу.
- 28 лютого і 1 березня “Спільнота залізничників Білорусі” розповіла про підпал двох шаф сигналізації, централізації і блокування (СЦБ) в Мінській і Гомельській областях. Таке обладнання відповідає за світлофори і стрілочні переводи на певній ділянці дороги, при його пошкодженні по ділянці можуть проходити тільки окремі поїзди, а їх швидкість не перевищує 15-20 кілометрів на годину, пояснили в білоруському опозиційному «робочому русі».
- 14 березня “Спільнота залізничників Білорусі” повідомила, що на одному із залізничних перегонів в Брестській області був виведений з ладу світлофор, а 16 березня розповіла про підпал ще однієї шафи СЦБ у Вітебській області.