В іранських дронах-камікадзе Shahed-136 виявили двигун, заснований на німецькій технології, вкраденій майже 20 років тому. Про це повідомляє CNN із посиланням на британську організацію Conflict Armament Research (CAR).
Організація досліджувала компоненти 20 іранських безпілотників та боєприпасів в Україні з листопада минулого року до березня 2023 року. Двигун для дрону Shahed-136 був розроблений іранською компанією Oje Parvaz Mado Nafar, відомою як Mado, що базується у місті Шокухіє в провінції Кум. У грудні минулого року компанія потрапила під санкції Великобританії, США та Європейського Союзу.
Дослідники CAR виявили маркування Mado на ковпачках свічок запалювання у двигунах безпілотника, а також послідовності серійних номерів, які використовує Mado. Аналогічну послідовність серійних номерів також помітили слідчі ООН, які вивчали атаки безпілотників на Саудівську Аравію, ймовірно, скоєні союзниками Ірану з-поміж хуситів у Ємені, а також ракетні атаки на Абу-Дабі минулого року.
У 2006 році Іран незаконно придбав двигуни для дронів німецької компанії Limbach Flugmotoren. Через три роки іранський інженер Юсеф Абуталебі оголосив, що його компанія створила двигун для БПЛА. Йшлося про Mado.
Дослідники припускають, що компанія намагалася приховати свою роль у створенні дронів Shahed. Так, оригінальні серійні номери на компонентах безпілотників, знайдених в Україні, були стерті, очевидно, з метою приховати їхнє походження.
У CAR зазначають, що Іран придбав західні компоненти та технології для своєї програми БПЛА, скориставшись відсутністю прозорості ланцюжка постачання, що робить ідентифікацію компонентів критично важливим методом у вдосконаленні експортного контролю та санкційних механізмів.
Також Іран незаконно придбав та скопіював реактивні двигуни TJ-100, зроблені компанією у Чехії. CAR з’ясувала, що їх використовували в ракетах Quds-1, якими торік атакували нафтопереробні заводи в Саудівській Аравії. Також чеський двигун, ймовірно, встановили у іранських ракетах Heidar-2.