Комерційний директор мережі лабораторій «Сінево» Микола Скавронський розповів, що за перший тиждень роботи було проведено близько 2 тис. тестів на коронавірус, однак головною проблемою для них стало не виробництво тестів, а повідомлення держави про виявлені позитивні результати. Про це Скавронський пише у своїй колонці для «НВ Бізнес».
«Ми стартували з виконання двох досліджень щодо коронавірусу: на антитіла G (визначаються якщо людина перехворіла) і антитіла А (визначаються, якщо людина зараз хворіє). Почали лише тиждень тому і вже, в режимі «легкої розминки», зробили близько 2 тис. тестів. Далі — більше», – повідомив комерційний директор «Сінево».
Він зазначив, що наразі даних ще недостатньо для повноцінного і всебічного вивчення, але вони вже дають певне розуміння ситуації. Скавронський назвав три інсайти:
- Відсоток позитивних IgG від всіх виконаних IgG вкрай незначний.
- Відсоток позитивних IgA від всіх виконаних IgA істотно більший, ніж відсоток позитивних IgG від всіх виконаних IgG.
- Досить значна частка «сумнівних» результатів IgA, тобто частка таких результатів, які згодом теж можуть стати позитивними (хоча можуть бути і негативними, але тоді з великою ймовірністю з’являться позитивні G).
За словами Скавронського, крім аналітичних висновків, вдалося отримати і медичні під час спілкування з клієнтами. Приміром, коли ПЛР-тест на коронавірус у пацієнта негативний, а антитіла IgA позитивні. Також були ситуації, коли протягом кількох місяців у пацієнта були характерні симптоми COVID-19, але зараз у нього антитіла IgG позитивні.
«Але найбільша наша головна біль зараз — це не виробництво тестів. З цим у нас проблем немає, тести виконують надійні автомати з використанням реагентів світових виробників. У нас проблема з повідомленням держави про виявлені позитивні результати», – стверджує директор.
Він пояснив, що за законом лабораторія зобов’язана протягом двох годин після отримання позитивних результатів на коронавірус зателефонувати в районні органи СЕС і проінформувати про це.
«Ще раз: протягом 2 годин. Зателефонувати. У район. І продиктувати купу суворо конфіденційної інформації (зокрема повні персональні дані) комусь невідомому на іншому кінці дроту. У цей момент, GDPR і права людини нервово ридають від власного безсилля», – додав Скавронський.
Комерційний директор «Сінево» наголосив, що в перший день роботи на п’ять дзвінків пішло більш ніж дві години. Потім лабораторії доводилося робити по 10, 20 і навіть 30 дзвінків на день, але буває так, що на тому кінці дроту ніхто не відповідає і співробітники мимоволі стають порушниками закону.
«Безпросвітний глухий кут. Центр громадської охорони здоров’я України про цю проблему вже знає (судячи з усього, ми були першими, хто так явно розкрив це питання) і обіцяє вирішити за допомогою більш сучасних IT-технологій, але скільки на це піде часу — не знає ніхто, оскільки будь-яке рішення, крім швидкості і зручності, має ще гарантувати збереження і недоторканність персональних медичних даних», – підсумував Скавронський.