Командування Військово-Морських сил України чинило опір британській пропозиції Великобританії з модернізації українського флоту, в тому числі і будівництва восьми ракетних катерів. Про це з посиланням на свої джерела повідомляє видання “Думська”.
Відзначається, що після підписання в Лондоні в присутності президента відповідного меморандуму, в Миколаєві з ініціативи командувача ВМСУ Олексія Неїжпапи пройшла нарада представників судноремонтних підприємств регіону. В ході нього офіцер дуже критично описав технічні характеристики техніки, запропонованої партнерами. Зокрема, катери були названі “класними яхтами”.
“Завдання цей ракетний катер не виконує, тому, якщо взяти його за основу, то треба доопрацювати», – сказав він.
Журналісти опитали фахівців. Більшість з них вважає дану тезу командувача невірною. Тим більше, що остаточний варіант катера ще не узгоджений, а українська суднобудівна промисловість нічого подібного давно вже не випускала.
Джерела видання вважають, що Неїжпапа просто повторює думку начальника Генштабу Руслана Хомчака. Цей генерал напередодні обговорюваної наради спілкувався по селектору з командувачами видів і родів ЗСУ і також був незадоволений британськими катерами.
Дана критика, припускають в “Думській”, може бути пов’язана з лобіюванням інтересів Миколаївського дослідницько-проектного центру кораблебудування. Останній на даний момент єдина державна організація, зайнята розробкою проектів військових суден.
При тому, додають журналісти, підприємству цьому особливо пишатися нічим.
“Єдиний за тридцять років проект, доведений до втілення в металі, – річковий, по суті, катер проекту 58155 «Гюрза-М», побудований в кількості восьми примірників, але має купу недоліків, включаючи завищену ціну», – сказано в статті.
Крім того, десантно-штурмові «кентаври», які створювалися на основі «гюрзи-М», вже скоро два роки як знаходяться на заводських випробуваннях, не будучи прийнятими до складу ВМСУ. Таким чином, ніхто точно не може сказати про їх дійсні бойові якості.
Ряд високопоставлених військових підтримує Миколаївське КБ, а воно в свою чергу бажає замість «британців» катера типу «Гроза» – трохи модернізований варіант радянського 1241 «блискавка».
Деякі експерти вважають, що потенціал таких кораблів давно вичерпаний, а модернізувати їх не має сенсу. Однак навіть, якщо це не так, то будівництво такого катера з нуля — для України непідйомне завдання. Партнери допомагати в цьому не хочуть, пропонуючи свою альтернативу.
Є питання і щодо озброєння. Керівництво Генштабу і ВМСУ впевнені, що на Катери треба ставити українські протикорабельні ракети «Нептун». Але морського варіанту цієї ракети не існує і найближчим часом не з’явиться.
За словами співрозмовника видання, на корабель треба встановлювати вже готову ракету.
“Система наведення ракет морського базування відрізняється від наземних комплексів, тому для прийняття морського варіанту будуть потрібні численні випробування і доведення», – сказав він.
Спеціаліст допускає, що для цього буде потрібно більше п’яти років.
Партнери ж обіцяють поставити перші катери вже через рік після підписання контракту. З готовою ракетою, яку українці ж і виберуть.
У ВМС ЗСУ інформацію протидії планам допомоги флоту Великобританією заперечують.
- 7 жовтня, в Британії при Президентові Володимирі Зеленському підписано меморандум, відповідно до якого мають бути переоснащені Військово-морські сили ЗСУ.